ETKİLEŞİM TEMELLİ ERKEN ÇOCUKLUKTA MÜDAHALE PROGRAMI UYGULAYICI SERTİFİKA EĞİTİMİ

Marmaram Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezi Öğretmenleri Eğitimlerine Bir Yenisini Ekledi.

ETKİLEŞİM TEMELLİ ERKEN ÇOCUKLUKTA MÜDAHALE PROGRAMI UYGULAYICI SERTİFİKA EĞİTİMİ için İbrahim H Diken Hocamıza Çok Teşekkür Ediyoruz.

ETEÇOM KAYNAK KİTAP ÖNSÖZ
Uluslararası ve ulusal literatür, erken çocukluk döneminde çocuğun gelişimi üzerinde en fazla
etkiye sahip faktörlerden en önemlisinin çocuk uyanık iken çocuk ile en fazla zaman geçiren
kişiler olduklarını ortaya koymaktadır. Dönem erken çocukluk ve özellikle 0-3 yaş dönemi olunca
anne-babalar ya da birincil bakıcılar çocuğun hayatındaki en önemli kişiler olmaktadır. Yine aynı
literatür ebeveynlerin çocukları ile nitelikli etkileşimleri ve özellikle çocuklarının davranışlarına
zamanında ve uygun yanıt vermelerinin çocuklarının gelişimi üzerinde etkisi olan en önemli ebeveyn
özelliklerinden olduğunu ortaya koymaktadır. Dolayısı ile son zamanlarda çocuk gelişimi ve öğrenme
sürecini açıklayan yaklaşımlar ve uygulamalar, yetersizliği olan ya da risk altındaki çocuklara ve
ailelerine yönelik erken çocukluk döneminde müdahale programlarının özellikle nitelikli ebeveynçocuk
etkileşimini destekleyen özellikler taşıyan aile-merkezli uygulamalar olması gerekliliğini
ortaya koymaktadır. İşte elinizdeki bu müfredat/program çocuk ile en fazla zaman geçiren kişileri
"daha iyi bakan, bakınca gören ve gördüğüne uygun yanıt veren (bak-gör-uygun yanıt ver)", "daha
iyi işiten, işitince duyan ve duyduğuna uygun yanıt veren (işit-duy-uygun yanıt ver)" haline getirme
yönünde uzman/eğitmenler ve birincil bakıcılarda, kendi davranışlarına ilişkin farkındalık yaratan ve
nitelikli etkileşimlere girmelerini sağlayan pratik stratejiler ya da öneriler sunmaktadır.
Etkileşim Temelli Erken Çocuklukta Müdahale Programı (ETEÇOM) adını verdiğimiz elinizdeki bu
müfredat/program, Amerika Birleşik Devletleri'nde 30 yılı aşkın süredir, çocuk gelişimi, yetersizliği
olan ya da risk altındaki küçük çocuklar ve aileleri, ebeveyn-çocuk etkileşimi gibi alanlarda çalışan
ABD'de doktora yaptığım yıllarda tanıdığım ve 10 yılı aşkın bir süredir bilimsel ve sosyal yaşamda
birlikte çalıştığımız sevgili dostum Prof. Dr. Gerald Mahoney ve Prof. Dr. James MacDonald
tarafından Responsive Teaching (RT) Programı adı ile oluşturulmuştur. Program bir müfredat
olarak 3 gelişim alanında (bilişsel, iletişim ve sosyal-duygusal) ve 16 temel davranışta çocukların
gelişimini desteklemek üzere birincil bakıcılara basit, pratik, uygulaması ve genellemesi kolay
stratejileri kazandırmayı amaçlamakta ve aslında birincil bakıcılarda farkındalık yaratarak değişim
sağlamaktadır.

Gerek diğer ülkelerde ve gerekse ülkemizdeki ETEÇOM uygulamaları, programda belirtildiği üzere
doğru uygulandığında Down Sendromu, Otistik bozukluk (Otizm), Serebral Palsi, Zihinsel Yetersizlik,
Gecikmiş Dil ve Konuşma, Nedeni belli olmayan Gelişimsel Gerilik, Prematüre/Düşük Doğum
Ağırlığı gibi farklı durumları olan çocuklar ve ebeveynleri ile başarılı sonuçlar doğurduğunu ortaya
koymaktadır.

ETEÇOM'un uyarlanma sürecinde katkıda bulunan değerli doktora öğrencilerim Özlem Toper
Korkmaz, Gözde Tomris ve Seçil Çelik'e, sevgili eşim Dil ve Konuşma Terapisti Yard. Doç. Dr. Özlem
Diken'e emekleri ve anlamlı girdileri için çok teşekkür ederim.
ETEÇOM'un ülkemizde erken çocuklukta müdahale alanına ve siz değerli uzmanlara/eğitimcilere
ve ailelere katkı sunması, nihayetinde ise çalıştığımız çocuklar üzerinde olumlu etkilerini görmek
dileğiyle...

Sevgi ve saygılarımla,

Prof. Dr. İbrahim H. Diken